BAHAGIAN A DAN B (ESEI) – 25 MARKAH
PRAPENULISAN :
- 1. Memilih Soalan/Tajuk (Penting !!!) – (2 minit)
- a. Baca setiap soalan dengan teliti.
- b. Pilih soalan yang sesuai dan “mudah/senang.”
- dapat mengemukakan sekurang-kurangnya empat isi
- telah dibuat/diajar.
- pemahaman, pengetahuan dan keupayaan untuk mengembangkan isi.
- 2. Menganalisis Soalan/Tajuk – (2 minit)
- Mengenal pasti “kata kunci” soalan.
- ISU
√ Apa isu ? Konsep, istilah dsb seperti jenayah juvana, vandalisme, lebuh raya. (yang akan disentuh dari awal hingga akhir esei.)
√ Skop isu ? Lokaliti tempatan (masyarakat / negara) atau global (antara bangsa)
- MAKLUMAT ; tunggal atau majmuk
- FOKUS
√ Kehendak / Tugasan soalan ? Bentuk /Arahan soalan dan format jawapan.
Tugasan | Contoh Soalan |
1. Satu kehendak | |
2. Dua kehendak seimbang | |
3. Dua kehendak tidak seimbang | |
4. Tiga kehendak | |
5. Sejauh manakah anda bersetuju
( 2 setuju & 2 faktor lain) @ ( 3 setuju & 1 faktor lain) |
|
6. Bandingan (2 isu) |
- 3. Merangka isi – (3 minit)
Kepentingan :
a. Mengelak kebuntuan idea semasa menulis.
b. Penyusunan isi mengikut keutamaan.
c. Mengelakkan pengulangan isi.
PENULISAN ( 30 minit )
- Pemerincian
- Pemerengganan
- Penjalinan – penanda wacana
- Penggunaan bahasa/Penataan laras bahasa
- Pengolahan
ESEI A & B (@ 25 MARKAH) | ||
Perenggan 1
(2 – 3 ayat) ± 30 patah kata |
√ Isu utama √ Ulas isu (ubah suai soalan) √ Jangan masuk isi √ Kehendak soalan |
|
Perenggan 2 – 5
(5 – 7 ayat) ± 70 patah kata |
√ Idea / Ayat isi √ Huraian √ Fakta / Contoh √ Ayat penegas isi* |
Idea ….. betul @ salah ? {tahu}
Huraian …. Jelas @ tidak jelas? {analogi dan gambar} Apa? Kenapa ? Bagaimana? |
Perenggan 6
(2 – 3 ayat) ± 30 patah kata |
√ Kembali kepada isu √ Rumus isi √ Harapan / komentar / amaran |
A. Menulis pendahuluan
Fungsi dan kepentingan :
- 1. Komponen karangan yang harus ditulis dengan menarik berkesan untuk merangsang “impression” pemeriksa/ berfungsi sebagai denak.
- 2. Item utama yang menjadi asas penilaian. Kedudukannya seperti wajah/muka kepada seseorang.
- 3. Kebulatan/kemantapan karangan terungkap pada peranggan pendahuluan.
- 4. Pendahuluan berfungsi untuk membayangkan perkara/isi yang akan dihuraikan seterusnya.
Cara atau langkah penulisan pendahuluan; * Rujuk contoh
- 1. Perlu menyentuh isu yang diperkatakan secara umum.
- 2. Jangan sesekali menulis isi dalam perenggan pendahuluan.
- 3. Seelok-eloknya, kehendak soalan terungkap pada ayat terakhir perenggan pendahuluan.
B. Menulis perenggan isi.
Kepentingan Perenggan Isi
- a. Fokus terpenting dalam sesebuah karangan
- b. Bahagian terbesar (80 %) dan utama dalam penulisan.
- c. Konsep isi dan penyampaian merupakan unsur yang terpenting
- d. Aspek pemerincian, pemerengganan, penjalinan, penataan laras bahasa,
dan pengolahan akan tergambar dalam perenggan isi.
Cara Menulis Perenggan Isi * rujuk contoh
- 1. Ayat judul / ayat isi.
- a. Kehendak soalan + isi karangan
- b. Tepat, jelas, padat, konkrit
- c. Jangan gabungkan dengan huraian dan contoh.
- 2. Pengembangan isi.
- a. Huraian, bahasan, fakta, contoh, data
- b. 4W + 1H; Apa? Siapa? Mengapa? Bila? Bagaimana?
- 3. Ayat penegas isi.
- a. (rujuk ayat judul)
- 4. Penanda wacana.
Fungsi / Menyatakan Maksud | Contoh Penanda Wacana |
Tambahan daripada apa-apa yang telah dikatakan sebelumnya. | selain itu, di samping itu, tambahan pula, kemudian, lagi pula, pertama, akhirnya, sehubungan dengan itu, sehubungan dengan hal itu, dalam pada itu, kemudian. |
Perlawanan atau kontras terhadap apa-apa yang telah dikatakan sebelumnya. | sebaliknya, sebenarnya, biarpun, biarpun begitu, walaupun, walau bagaimanapun, walaupun begitu, walaupun demikian, namun begitu, namun demikian, sungguhpun, meskipun, akan tetapi, pada hal. |
Sebab-musabab terhadap apa-apa yang dikatakan sebelumnya. | maka, jadi, akibatnya, lantaran itu, oleh sebab itu, oleh itu, oleh hal demikian, dengan demikian, namun demikian, berhubung dengan ini, hasilnya. |
Ringkasan atau kesimpulan terhadap apa-apa yang telah dikatakan sebelumnya. | ringkasnya, jadi, dengan perkataan lain, pendek kata, dengan kata lain, secara ringkasnya, pendeknya, kesimpulannya, sebagai kesimpulan, akhirnya.
|
Penjelasan terhadap apa-apa yang telah dikatakan sebelumnya. | jelasnya, lebih tepatnya, tampaknya, sesungguhnya
|
Masa | kemudian, selanjutnya, selepas itu, pada waktu itu. |
C. Menulis penutup.
Fungsi dan Kepentingan
- Merumus keseluruhan karangan
- Pelengkap kepada karangan seperti mana fungsi pendahuluan
- Sentuhan terakhir dalam penulisan yang akan meninggalkan “bekas” kepada pemeriksa.
Cara Menulis Perenggan Penutup* rujuk contoh
- 1. Penanda wacana
- 2. Kembali kepada isu/tema/tajuk
- 3. Mengulas isi secara ringkas/merumus isi secara umum.
- 4. Komentar/Cadangan/Nasihat/Harapan.
PASCAPENULISAN ( 3 minit)
- 1. Menyemak isi
- 2. Pengeditan bahasa(ejaan/tanda baca)
Tinggalkan komen