Panduan Menulis Esei Bahagian A dan B

BAHAGIAN A DAN B (ESEI) – 25 MARKAH

PRAPENULISAN :

  1. 1. Memilih Soalan/Tajuk  (Penting !!!)  – (2 minit)
    1. a. Baca setiap soalan dengan teliti.
    2. b. Pilih soalan yang sesuai dan “mudah/senang.”
  • dapat mengemukakan sekurang-kurangnya empat isi
  • telah dibuat/diajar.
  • pemahaman, pengetahuan dan keupayaan untuk mengembangkan isi.

  1. 2. Menganalisis Soalan/Tajuk – (2 minit)

  • Mengenal pasti “kata kunci” soalan.
  • ISU

√   Apa isu ? Konsep, istilah dsb seperti jenayah juvana, vandalisme, lebuh raya. (yang akan disentuh dari awal hingga akhir esei.)

√    Skop isu ? Lokaliti tempatan (masyarakat / negara) atau global (antara bangsa)

  • MAKLUMAT ; tunggal atau majmuk
  • FOKUS

√    Kehendak / Tugasan  soalan ? Bentuk /Arahan soalan dan format jawapan.

Tugasan Contoh Soalan
1. Satu kehendak
2. Dua kehendak seimbang
3. Dua kehendak tidak seimbang
4. Tiga kehendak
5. Sejauh manakah anda bersetuju

( 2 setuju & 2 faktor lain) @

( 3 setuju & 1 faktor lain)

6. Bandingan (2 isu)

  1. 3. Merangka isi  – (3 minit)

Kepentingan :

a.   Mengelak kebuntuan idea semasa menulis.

b.   Penyusunan isi mengikut keutamaan.

c.   Mengelakkan pengulangan isi.

PENULISAN ( 30 minit )

  • Pemerincian
  • Pemerengganan
  • Penjalinan – penanda wacana
  • Penggunaan bahasa/Penataan laras bahasa
  • Pengolahan

ESEI A & B (@ 25 MARKAH)
Perenggan 1

(2 – 3 ayat)

± 30 patah kata

  • Pendahuluan

Isu utama

√   Ulas isu (ubah suai soalan)

Jangan masuk isi

Kehendak soalan

Perenggan 2 – 5

(5 – 7 ayat)

± 70 patah kata

  • Perenggan isi 1, 2, 3 dan 4

√   Idea / Ayat isi

Huraian

Fakta / Contoh

Ayat penegas isi*

Idea ….. betul @ salah ? {tahu}

Huraian …. Jelas @ tidak jelas?

{analogi dan gambar}

Apa?  Kenapa ? Bagaimana?

Perenggan 6

(2 – 3 ayat)

± 30 patah kata

  • Penutup

Kembali kepada isu

Rumus isi

Harapan / komentar / amaran

A.   Menulis pendahuluan

Fungsi dan kepentingan :

  1. 1. Komponen karangan yang harus ditulis dengan menarik berkesan untuk merangsang “impression” pemeriksa/ berfungsi sebagai denak.
  2. 2. Item utama yang menjadi asas penilaian. Kedudukannya seperti wajah/muka kepada seseorang.
  3. 3. Kebulatan/kemantapan karangan terungkap pada peranggan pendahuluan.
  4. 4. Pendahuluan berfungsi untuk membayangkan perkara/isi yang akan dihuraikan seterusnya.

Cara atau langkah penulisan pendahuluan; * Rujuk contoh

  1. 1. Perlu menyentuh isu yang diperkatakan secara umum.
  2. 2. Jangan sesekali menulis isi dalam perenggan pendahuluan.
  3. 3. Seelok-eloknya, kehendak soalan terungkap pada  ayat terakhir perenggan pendahuluan.

B.   Menulis perenggan isi.

Kepentingan Perenggan Isi

  1. a. Fokus terpenting dalam sesebuah karangan
  2. b. Bahagian terbesar (80 %) dan utama dalam penulisan.
  3. c. Konsep isi dan penyampaian merupakan unsur yang terpenting
  4. d. Aspek pemerincian, pemerengganan, penjalinan, penataan laras bahasa,

dan pengolahan akan tergambar dalam perenggan isi.

Cara Menulis Perenggan Isi * rujuk contoh

  1. 1. Ayat judul / ayat isi.
    1. a. Kehendak soalan + isi karangan
    2. b. Tepat, jelas, padat, konkrit
    3. c. Jangan gabungkan dengan huraian dan contoh.

  1. 2. Pengembangan isi.
    1. a. Huraian, bahasan, fakta, contoh, data
    2. b. 4W + 1H; Apa? Siapa? Mengapa? Bila? Bagaimana?
    3. 3. Ayat penegas isi.
      1. a. (rujuk ayat judul)
    4. 4. Penanda wacana.

Fungsi / Menyatakan Maksud Contoh Penanda Wacana
Tambahan daripada apa-apa yang telah dikatakan sebelumnya. selain itu, di samping itu, tambahan pula, kemudian, lagi pula, pertama, akhirnya, sehubungan dengan itu, sehubungan dengan hal itu, dalam pada itu, kemudian.
Perlawanan atau kontras terhadap apa-apa yang telah dikatakan sebelumnya. sebaliknya, sebenarnya, biarpun,  biarpun begitu, walaupun, walau bagaimanapun, walaupun begitu,  walaupun demikian, namun begitu, namun demikian, sungguhpun, meskipun, akan tetapi, pada hal.
Sebab-musabab terhadap apa-apa yang dikatakan sebelumnya. maka, jadi, akibatnya, lantaran itu, oleh sebab itu, oleh itu, oleh hal demikian, dengan demikian, namun demikian, berhubung dengan ini, hasilnya.
Ringkasan atau kesimpulan terhadap apa-apa  yang telah dikatakan sebelumnya. ringkasnya, jadi, dengan perkataan lain, pendek kata, dengan kata lain, secara ringkasnya, pendeknya, kesimpulannya, sebagai kesimpulan, akhirnya.

Penjelasan terhadap apa-apa yang telah dikatakan sebelumnya. jelasnya, lebih tepatnya, tampaknya, sesungguhnya

Masa kemudian, selanjutnya, selepas itu, pada waktu itu.

C.  Menulis penutup.

Fungsi dan Kepentingan

  1. Merumus keseluruhan karangan
  2. Pelengkap kepada karangan seperti mana fungsi pendahuluan
  3. Sentuhan terakhir dalam penulisan yang akan meninggalkan “bekas” kepada pemeriksa.

Cara Menulis Perenggan Penutup* rujuk contoh

  1. 1. Penanda wacana
  2. 2. Kembali kepada isu/tema/tajuk
  3. 3. Mengulas isi secara ringkas/merumus isi secara umum.
  4. 4. Komentar/Cadangan/Nasihat/Harapan.

PASCAPENULISAN ( 3 minit)

  1. 1. Menyemak isi
  2. 2. Pengeditan bahasa(ejaan/tanda baca)
About these ads

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: